Starten av Januari månad

Hej där!
 
Kul att du vill läsa om min vardag ;)
 
Efter en väldigt skön julledighet på 17 dagar så är man tillbaks på jobbet igen. Skönt med lite rutiner igen, även om friheten med ledighet är oslagbar.
 
Har som sagt en tjänst som stortrivs med, arbetsuppgifter som triggar att man måste tänka till, fundera och lösa olika saker. Perfekt för mig. :)
 
Dessutom väldigt fantastiska arbetskollegor som förgyller dagarna.
Även om mina 21 år på Scania haft en del upp och en del nergångar så har jag som tur haft mest uppgångar, speciellt dem sista sju åren har varit riktigt bra.
Dels är jag glad att jag hoppade på teknikerutbildningen som Scania erbjöd som innebar skola två kvällar i veckan i två år. Men det var det värt med tanke på att det gav mig möjligheten till dem två senaste tjänsterna jag haft.
 
 
 
Då min tjänst nu är projektstyrt så innebär det att jag har 1-2 år kvar med projektet innan det bär av till en annan tjänst. Vad det blir återstår att se. :)
 
- - - - - - - - - - - - - - -
 
Ett av mina mål (Nyårslöften?) är att varje månad prova något nytt.
Antingen något jag aldrig gjort förut men verkar intressant, eller något som är utanför min "comfort zone" eller ta tag i nåt jag velat göra/lära mig i flera år.
 
För Januari månad så var min plan att testa KETO dieten. Köpte hem en väldigt bra bok som förklarar allt väldigt bra om hur det fungerar. 
Dock efter att ha läst boken och forskat lite inför nya året så är min känsla att det kommer bli tufft att gå in i det fullt ut som betyder att man ska ligga på 70-80 % fett i varje måltid för att på sikt hamna i KETO status.
Det innebär att man börjar använda Fett som primär resurs för energi. Man bränner mer fett på så sätt. :) Vilket är bra, men för att nå 70-80% så krävs det ofta saker som jag inte helt gillar.
 
 
 
Men kommer iallfall prova lite av dem recept som finns och testa vad som fungerar för mig m.m.
Så man kan säga att det kanske är mer LCHF diet nu i början och sen om jag känner mig bekväm med vad jag ska äta så kanske jag framöver testar det fullt ut.
 
Känns lite knasigt att hellre äta ägg och bacon istället för havregrynsgröt på morgonen te.x.
Men har kört det i en vecka nu och känner att jag mer och mer hittar vad som fungerar och har faktiskt ingen sötsug, vilket kolhydrater kan trigga bl.a.
Så ingen pasta, ris, potatis eller bröd bl.a men mycket grönsaker istället samt kött, fisk, köttfärs, kassler och kyckling.
 
 
Så blir intressant att se vad en månad till att börja med ger för effekt, det finns mycket positiva saker som fås i kroppen av KETO, vilket går att läsa på nätet en hel del för den som är intresserad.
 
- - - - - - - - - - - - -
 
För dem som känner mig så gillar jag sport en hel del och en massa sånt har hunnits nu under jul ledigheten.
 
* NHL matcher
* NFL matcher
* Premier League
* Junior VM i hockey (såg nästan alla matcherna)
* Följde Telge HJ´s alla matcher i Storvreta Cupen på livesändningarna
* Distriktslags SM P16 där jag kollade alla Sörmlands matcher på nätet.
 
Sport ger mig glädje att se på även om favoritlagen inte alltid vinner (speciellt inte Miami Dolphins eller New Jersey Devils) :D
 
Det är en av dem saker jag fokuserat lite extra på sista halvåret, att göra saker som ger mig positiv energi. Umgås med människor som ger mig positiv energi m.m.
 
- - - - - - - - - - - -
 
En serie som jag såg fram emot mycket var Lost in Space - season 2.
Enda nackdelen när den kom på Netflix på Julafton var att jag sträckkollade hela säsongen på typ en dag. xD
Så nu måste jag se fram emot nästa serie.
 
 
 
Star Trek Discovery - Season 3 är en av dem jag ser fram emot under 2020.
 
 
 
- - - - - - - - -
 
Nästa vecka tänkte jag djupdyka i lite hur jag visualiserar min depression och hur den påverkar mig som människa.
 
Hoppas ni alla haft en bra start på året, 2020 here we are. :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0