Sparken...

Mycket hockey på sista tiden nu, såg dessutom på Leksand - SSK idag. Leksand flög fram i den första perioden och SSk ska vara glada för att det bara var underläge 0-1. Men i andra så kom man ut som ett annat lag och när man fick målen också så höjde man sig rejält medans Leksand vek ner sig. Det vart spänning i slutet men SSK tog hem den första viktiga matchen.

Att AIK skulle förlora mot Västerås trodde jag inte och när jag fick höra skott statistiken 46-14 till AIK så vart man ännu mer förvånad.

Växjös poäng  mot Rögle var inte så oväntad, dem lever på ruset just nu och kommer vara farliga att möta nu först halvan av kvalserien.

Satt och tänkte på skillnaden mellan Kvalserielagen och slutspelslagen och det jag märkte direkt var bl.a. SSK dåliga passningsspel emellanåt. Svåra pass, dåliga pass och många ggr för sena pass. Två indianare höll på kosta sig dyrt också. Men samtidigt så måste det ju vara någon orsak till varför ett lag kommer sist och inte på plats 1-8.....

Vart lite ställd när jag fick höra att Balrog hade sparkat Bruno Lundberg just inför första kvartsfinalen mot Täby. Sen att dem lyckades vinna med 9-4 borta var väldigt oväntat. Sedan köper jag nog Balrogs förklaring att Bruno är "obekväm", alla tränare som är raka och ärliga mot spelare oavsett om dem är bänknötare eller stjärnspelare är "obekväma". Sen att dem faktiskt förlorade dem 5 sista seriematcherna gjorde en hel del nog också. Det sägs att Bruno är (var) en av SSL´s bästa matchcoacher. Just förmågan att kunna förändra matchbilder. Men tycker det saknats lite av den touchen den här säsongen....



Inte lätt att vara tränare alltid, har själv fått sparken en gång som tränare. Tränade Kringelstadens herrlag på den tiden. Var inne på andra säsongen med dem som tränare. Första säsongen så gjorde vi storsuccé med tanke på vilken spelartrupp vi hade, tror vi kom 4:a eller nåt. Andra säsongen så hade vi fått in bra nyförvärv och laget var på pappret mycket bättre. Vi mötte svåra Ronna i första matchen, den slutade oavgjort tillslut men där jag började toppa hårt sista 10 minuterna av matchen, delvis för jag fick för mig att det var mindre tid kvar av matchen. (På den tiden då det inte fanns någon matchklocka i Hovsjöhallen). Spelade på drygt 6-7 man sista 8 minuterna ungefär och det vart inte populärt hos Mr Kringelstaden som var en av dem som fick sitta. Nu vart det chanser åt båda håll på slutet så matchen kunde ha slutat hur som helst faktiskt. Men efter det så fick jag "kicken" men fick gärna hålla i träningarna för dem var bra.
Självklart tackade jag nej till det, sårad som man var.

Har dock inga "Hard feelings" mot Mr Kringelstaden. Han hade sina skäl och idag så är det inget jag tänker på så.

I övrigt så har jag varit oftast många år med dem lag jag tränat och då framför allt när det gäller ungdomslag.

Även om det är svårt så här är min ranking av dem ungdomslag jag tränat förrut:

1) P87
Ett härligt gäng med en mängd minnesvärda profiler. Ett vinnargäng som var top 10 i Sverige. Hade inte bara kul runt planen utan även vid sidan om. En burk fylld med talang som kastades bort av Telge...

2) P80
Ett riktigt vinnargäng som gick hela vägen till SM-final. Hade blivande landslagsspelare med där som Mats Carlsson och Kristoffer Kranberg.

3) P78/79
Mitt första lag där dock 78:orna försvann till 77:laget året efter och 79:orna började köra ihop med 80:orna. Men första är alltid speciell.

3) P84
Ett lag som hade talanger och en grym första kedja med Niklas Hellestig-Kevin Keckman- Markus Mattsson men då klubben lades ner så fick vi sluta alldeles för tidigt.

4) F80
Det tjejlag som jag hade längst. Träningsvilliga och ett bra gäng även om det var grupperingar i laget.

5) P81
Ett lag med en mängd bra killar. Koffe Kranberg, Micke Karlsson, Pär Carlsson, Björn och Christer Eriksson, Marcus Wargclou m.fl. Med rätt förutsättningar så hade dem tagit sig till SM-slutspel. Nu tog det stopp i regionsslutspelet men då saknades flera av dem bästa tyvärr.

6) P82/83
Ett speciellt lag som inte var så bra brettmässigt men när spelare som Micke Karlsson, Pär Carlsson och Sami Hietala hade lekstuga så räckte det en bra bit.

7) P85/86
Ett lag som jag inte hade så länge, hade inga duktiga 85:or men bra 86or som Löken, Sättermon bl.a.

8) DJ75-79 
En halv säsong, rätt så kul på sitt sätt, rätt så trist på ett annat sätt. Men tjejerna var för gamla för att satsa ordentligt och vi fick spela i Sthlms serien då sörmland inte hade någon juniorserie och den serien var tuff. Riktigt tuff. Lades ner till slut för att vi fick 3 W.O i den serien. Dock en kul erfarenhet.

Match mot Trosa imorgon, en match om 5:e platsen i serien. Den vill vi ha och det är bra om vi kan sätta ett spöke i dem om vi skulle vinna igen. Det blir dock en tuff match, dem spelar fysiskt och med full fart från start till mål.

Film tipset...

"Babysitter Wanted" var oväntad då man helt misstänke fel person i början, sen att det var en sak med storyn som inte stämde är en annan sak. Men godkänd dock för storyn iallafall.



Vart en vända till stan idag också och vips försvann 700kr. 200 kr på en ny Tamaguchi till Emma och 200kr på ett PS2 spel "Space Chimps", därefter tog vi en fika som gick på 100kr och tillslut en bussremsa på 180kr. Allt detta på drygt en timme och en kvart. Ibland går det fort att tömma plåmboken :)

Måste säga att när vi gick i leksaksaffären så blir det lätt att man önskar att man var liten igen och dessutom var rik. Typ Lego som jag gillar kostar mer än det smakar....

Slutspelshockeyn fortsätter imorgon, Go Hv71, blir tufft men det är vinna eller försvinna nu...

Var bestämd i det du gör på planen!!



Kommentarer
Postat av: hietala

Intresant läsning...kul att det finns någon historik att man spelat innebandy :P. Micke har du någon statestik kvar av spelade matcher, mål, assist mm./ Sami Hietala

2009-07-16 @ 02:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0