Eftertanke.....

En barnens dag idag....

Uppstigning vid åtta tiden för frukost, sen var vi på Sydpoolen vid kvart i tio för 4 timmars bad. Trodde det skulle vara kallare, men det gick bra. Kändes nästan varmare än i somras. 4 timmar gick rätt så fort. Sen iväg till Marcus innebandy träning där frågan var om han skulle orka med efter att ha badat så länge precis innan. Men det gick bra, fick till en del bra skott och gjorde mål i friläge där han slog in sin egna retur. Visade lite prov på andra saker också som vi tränat på ett tag, kul och se att träning lönar sig.



McDonalds fick avsluta utflykten denna dag. Väl där så fick jag se en sak som fick mig att fundera en hel del.

Det som hände var att barnen gick in i lekrummet och började leka med pojken som var där, inga problem, dem började bygga på en stor fästning av dem stora legoklossarna tillsammans. Efter ett tag kom en annan pojke dit och jag kan säga att dem 15-20 minuter som han var inne i lekrummet så gav han bara en signal hela tiden. Tanken slog mig direkt efter att ha sett honom i "action", den killen kommer alltid vara en bråkstake, knappast gå ut med höga betyg,samt kommer hamna i många slagsmål i sitt liv, tillochmed kanske bli en brottsling eller hustrumisshandlare. Då ska man veta att killen kanske var 5 år gammal, och hans syn på saker och ting är redan helt snett.

Han hotade, han stirrade argt, han knuffades och käftade så det rykte om öronen på honom, på dessa 15-20 minuter.
Hans mor sa till honom några ggr men det syns att hon har inte kontrollen på honom, tror dock inte det är helt hennes fel att pojken blivit som han är, det måste nog mer vara hans far eller eventuella äldre syskon som format honom så.

En typiskt pojke som får en och tänka "han behöver en riktig käftsmäll av någon".

Trist, då jag sett den sortens förstörda pojkar förrut. Jag är av den synen att man kan se tydligt en persons karaktär och personlighet i ett tidigt skede. Jag har sällan haft fel även om det naturligtvis finns undantag som lyckats förändra sig.
Tror dock att den här killen är förlorad om dem inte gör något snart. Men av det jag såg på hans mors beteende så kommer det inte att hända...

Kvällen avslutades med att kolla på nya programmet "Wipeout" på femman.
Rätt så roliga moment men det kändes ändå som att något saknades, som att dem inte fick ut så mycket som dem skulle kunnat på en timmes program. Sen att jag har svårt för "Felix Herngren", som jag tycker är kass och något otroligt överskattad.



Tänkte lite mer på hur man speglar av sig som förälder eller som ledare eller som lärare för den delen.
Jag har alltid försökt vara en positiv och glad ledare och försökt att pusha, peppa i första hand. Självklart så ger man kritik också en hel del, men det får inte bli för mycket. Som ung spelare eller elev eller barn så måste man få höra positiva saker, få höra vad man gör bra och det en hel del, annars tappar man suget helt enkelt.

Jag är som oftast rätt så lugn mot domare och om domare inför mina spelare, självklart så har även jag kritiserat eller så någon gång, men som oftast så jobbar jag med att få spelarna stt sluta fokusera på domarna. Jag sett så många lag där ledarna "attackerar" domarna titt som tätt under matcherna och dem lagen har också haft oftast väldigt gnälliga spelare då också. I vårat lag har vi en del tendeser ännu på visa spelare att tappa fokus från matchen till domarna istället, orsaken till det är att dem nog haft ledare som varit "heta" i båset ofta. Det kommer ta tid att få bort, men det ska bort. Vi vinner inga matcher med att fokusera på domarna hur kassa dem än må vara.

Överlag så har människor en förmåga att låta det negativa ta överhand, och då inte bara i sport utan i allt som har med våra liv att göra. Det är så lätt att hitta saker som man tycker dem ska göra bättre, eller gjorde fel på eller är svaga på medans det krävs mer tanke bakom att hitta saker som dem gör bra, gjorde rätt på eller är starka på.
Även individuellt är det så hos 9 av 10 spelare, låt dem skriva ner tre saker dem är dåliga på så glöder pennan medans ber man dem skriva ner tre saker dem är bra på så måste dem tänka till lite först. Vissa kommer inte ens på tre BRA saker om sig själva!!!

Jag har en "regel" som jag jobbar hårt med att hålla mig till när det gäller individuella utvecklingssamtal med spelarna och det är att om jag ska ta upp t.ex. tre saker dem är svaga på så ska jag också ha tre saker dem är bra på. Det får inte blir att man tar upp 2 saker dem är bra på och sen rabblar upp 7-8 saker dem inte är bra på. Sånt sänker dem bara.
Så bygger man inte upp människor och deras lust att utvecklas.

Det är kanske en svaghet, men det är den jag är och det är att jag sällan "skäller ut" mina spelare, jag kan ge konstruktiv kritik eller en tillsägelse men det är sällan jag verkligen skäller ut dem.



med 87-laget som jag hade va 5 år så hände det väl nog bara 3 ggr på alla hundratals ggr vi tränade eller spelade match. Den första kommer jag inte riktigt ihåg mer än att dem sa efteråt typ "vi visste inte att du kunde bli arg"...
Den andra gången var i Pumkin Cup då vi mötte Sthlms ettan Töjnan och låg under med 5-0 efter första perioden. Andra perioden slutade 4-1 till oss... Den tredje gången var när vi mötte Södertälje P87 och vi hade med oss Telge P86/87 B (saknade 8 man till a-laget). Vi spelade uruselt i första perioden och låg under 1-4, jag "skällde ut" dem rejält och ifrågasatte deras inställning mot varandra. Matchen slutade 6-6 och vi dominerade två sista perioderna.

Hur sammanfattar man det? Att skälla ut lag ger resultat? Tyvärr så ibland, men inget man ska göra för ofta. Dels är det inte min stil och man ska kunna lyckas utan att behöva "väcka" spelarna.

Den här säsongen kan jag nog bara komma på en "halv utskällning" och det var i bronsmatchen i Södertälje Cupen då vi förlorade mot ett lag som vi bara ska vinna mot alla dar i veckan. Men inställningen var kass och då mycket för att man mentalt var trött och fysiskt slut. Så därför bara en halv och mer en "wake up" call som dock inte gav resultat den gången.

Med tanke på P94:orna så saknar jag en grej när det gäller att få killarna taggade från start och den är en riktig bergsprängare i omklädningsrummet. Musiken ska dåna inför matchen. Jag själv brukar ladda med musik i mp3 spelaren inför viktiga matcher ibland och då är jag ändå bara tränare....

Kan säga att jag ryser ännu när jag tänker på P87-lagets uppladdningar med musiken, speciellt då "robinsonlåten" dominerade och fick dem att glöda i ögonen inför matchstart....

Ha fokus på det du kan påverka!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0