Mot nästa steg i vårat spel...

Söndagsmorgon och uppe vid åtta tiden för lite frukost.

Därefter möte vid kvart över nio om framtiden.... vart mycket diskussion och kanske inte alltid om det vi skulle ta upp.. :)

Snabbt till Wasa Sporthall därefter för träningsfajt mot Telge 95. Dem hade med sig Jeppe och Robban, så jag förväntade mig tufft motstånd.

Tanken för våran del var att testa lite nya saker inför fortsättningen. Jag lade upp det som att vi skulle fokusera på 3 stora saker idag.Ett nytt sätt i forecheckingen, ett tillägg till vårt kontringsspel samt jobba med en viktig detaljt i anfallsspelet.



Dessa tre tog jag upp innan match och såg till att följa upp varje periodpaus över hur dem tyckte det gick samt hjälpte med små detaljer.

Dock för att det inte skulle bli för mycket på en gång, så lagom inför andra perioden så lade jag till en viktig detalj i uppspelen. Samt lite senare i perioden smög jag in även lite markeringspel vid motståndarnas inslag, frislag m.m på egen planhalva.

Forecheckingen gick okej efter hand, ovant i början med att tänka rätt, men dem löste "dem situationer" som uppkom hyfsat bra dock. Dock saknade jag lite bestämdheten i backarnas agerande, men förlåter dem då vi spelade bara på tre backar och det spel vi hade tog på krafterna.

Kontringsspelet fick vi inte igång riktigt då Telge inte fick någet större anfallsspel mot oss, istället bröt vi oftast tidigt på planen eller så slog dem bort bollarna till oss. Så den detaljen kommer vi få fortsätta att testa i Vilsta Cupen nästa helg.

Anfallsspelet, var okej, lite för heta på avslut emellanåt, samt att vi använde backarna lite för sällan och inte fullföljde backpasset till 100 %.

Uppspelsdetaljen gick riktigt bra, det vi tappade lite på i sista vara att backarna inte riktigt orkade och tappade lite skärpa i passen. Men annars såg det lovande ut. Vi kommer försöka prova det också nästa helg.

Markeringsspelet vid telges inslag och frislag var klockrent, vi fick bollen gratis 9 av 10 ggr.



Ska man tänka på det som Kent Göransson pratade om på konventet så såg statistiken ut så här:

Mål: 8-2 (1-1,4-0,3-1)
Avslut: 53-34 (21-14, 18-8,14-12)
Skott: 35-15 (12-5,13-4,10-7)
Effektivitet: 15% - 5,8 %
Kvalifikativa avslut: 47% - 24%

Så 53 avslut är okej med tanke på 3x15 min.
Effektiviteten vara bra, då man ska ligga på över 10%.
Kvalifikativa avslut ska liggapå över 40% för att vinna matcher så där gjorde vi det också bra.

Vårat PP var 50% och vårat boxplay 0%....

Dock så var det flertalet av spelarna som klev fram bra tycker jag idag och visade rätt inställning och att man har gått framåt.

Fick en fråga under matchen, varför vi testar nåt på matchen vi inte gjort förrut utan att ha tränat på träning först..

Jag ska erkänna att jag gillar att testa saker i skarpt läge, match. Klarar spelarna av det så visar det att dem har hög taktisk tänkande. Jag vill kunna ha såna spelare som jag kan snabbt slänga in en taktik till mitt i en match och dem klarar av att ta emot samt utföra det också.
Självklart finns det saker man ska träna på innan och så, men har alltid gillat att ta fram saker i samband med match då det inte är riktig samma sak på träning, inte samma intensivitet eller fokus bl.a.

Har alltid gjort så med mina lag och vi har alltid blivit taktiskt starka.

Dock lite typisk att jag missade tekningsstatistiken och +/- igen....dålig ovana...

Vi hade en nio spelare på talangträffar idag också. Var själv inte där men fick lite rapporter.
En del gjorde bra medans en del andra hade det tuffare.
Jag skulle tippa att vi kanske tappar max 2 st till nästa steg, men troligtvis ingen.

Uttagningar till distriktlag handlar jättemycket om att synas, ta initiativ på planen, och göra ett gott intryck direkt.
Man kan inte gå runt och småfisa. Det gäller att framhäva sin starka sidor och tona ner sina svaga sidor.
Speciellt i början då det är så många att se på en gång.

I sthlm så slog Vendelsö ut Täby efter straffar och får i finalen möta Salem som vann mot Järfälla med uddamålet.

Låter som en bra final mellan formtoppande Vendelsö och Salem, att Viken dessutom är i sin tredje raka final är imponerande!!

Våga testa nytt för att utvecklas!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0